Forumowa gra strategiczna w quasi-historycznej Europie
Nie jesteś zalogowany na forum.
Strony: 1
Cytadele
„Bohaterowie zorientowawszy się w swych możliwościach, uznali przechodzenie do historii za niegodne ich potęgi. Zechcieli historię tworzyć.”
~Jose Almahabra, Stronnik Eweliny Kastylijskiej
Lęk przed symbolami zawodził człowieka po wielokroć. Tajemnice tworzyły domysły, domysły rodziły teorie, a teorie wzbudzały strach i panikę. Tak było na styku mileniów, kiedy Rzym nawiedziły tłumy, modlące się o ratunek przed spodziewanym końcem świata. Papież Sylwester II nie wzbudzał ich spokoju, wszak był to wykształcony w arabskich krajach czarnoksiężnik. Jego znajomość gwiazd i kontakty z posłannikami piekielnymi skrywane były w sekretnych wiadomościach – które wiele razy wykradane, nie mogły być przez nikogo rozczytane, bo diabelskimi notami tyrońskimi je szyfrował.
Gdy 31 grudnia 999 roku na Placu Piotrowym modlili się chrześcijanie o zbawienie, każdy zerkał na prowadzącego Kościół. Spodziewali się, że ukaże wreszcie rogi, i będzie można go jak każdego Złego wygonić. Nie to miało miejsce.
Czy to potężne zaklęcie, czy zbieg okoliczności? Może przebudzenie kręgów piekielnych, czy układ gwiazd takowy, coś jednak rozerwało rzeczywistość, i wymieszało plan ziemski z planami które mieszczą to co nienaturalne. Tak Rzym, jak i inne miasta, zalane zostały potwornościami, diabelskim nasieniem. Człowiek doczekał się spodziewanego końca świata w tej linii czasu. Ludzkość niemal całkowicie wyginęła, a jej miejsce zajęły cywilizacje które opisywały różne religie w podaniach i świętych pismach. Bibilijni Giganci, Lodowe Olbrzymy z nordyckich sag, Dżinny z arabskich legend, diabły, chochliki, minotaury, driady, borowe dziady, a by wymienić je wszystkie nie starczyłoby nam czasu – bo jednak to nie oni są najważniejsi w tej historii.
Minęło bowiem sto lat od tamtych wydarzeń. Owo przeniknięcie zaraziło niektórych z nas plagami, innym pozwoliła nawiązać kontakt z tym, co nienaturalne. Wrodzona zdolność do kontrolowania rzeczywistości, poskromienia diabelskiego nasienia, rozkazywania istotom czy nieludzka siła. Zaczęliśmy nazywać ich Bohaterami. Ich moc dała nam nadzieję, że uda się odbudować ten świat, w którym żyli nasi przodkowie. Może nawet lepszy świat?
Czym są Cytadele?
Cytadele to gra forumowa gra strategiczna zawierająca elementy roleplay, rozgrywana w konwencji quasi-fantasy. Średniowieczna Europa zostaje opanowana przez demony i inne istoty pochodzące z regionalnych folklorów, a gracz wciela się w Bohatera – człowieka dysponującego potencjałem mitologicznych herosów. Rok rozpoczęcia gry to 1100.
Bohaterowie i Władcy
Każdy gracz zaczyna swoją przygodę od stworzenia Bohatera. Ustali jego podstawowe atrybuty, cechy oraz może opisać jego historię (która musi być zaakceptowana przez Mistrza Gry, który w zależności od jakości i treści historii może nadać dodatkowe modyfikatory dla postaci).
Bohaterowie mogą działać jako samodzielni wędrowcy, awanturnicy, lub mogą zdecydować się na objęcie roli Władcy. Władca otrzymuje pod swój zarząd jedną prowincję, od której zaczyna budowę swojego imperium.
Gra jako samodzielny Bohater jest możliwa po otwarciu rekrutacji na samodzielnych Bohaterów.
Jak upływa czas w Cytadelach?
Cytadele są grą turową, gdzie jedna tura trwa tydzień czasu rzeczywistego. W poniedziałki otwierana jest tura, jest to sygnalizowane tematem podsumowującym wydarzenia poprzedniej tury. Przez kolejne dni, aż do piątkowego wieczoru, gracze mają możliwość deklarowania swoich działań w indywidualnych działach forum. Tura jest zamykana przez Mistrza Gry postem w tym samym temacie w którym została otwarta – od tego momentu zabrania się graczom edytowania swoich zadeklarowanych działań. Sobota to dzień przeliczeń – działania graczy są analizowane pod kątem wykonalności, wykonywane są rzuty prawdopodobieństwa oraz obliczenia statystyk. Niedziela zaś to dzień starć – rozstrzygane są bitwy między armiami, pojedynki między postaciami i inne tego typu zagrania. Tydzień w którym dzieje się tura jest odpowiednikiem pełnego roku w czasie gry. Otwarcie tury oznacza więc przesunięcie kalendarza o 1 rok w przód.
Jaki jest cel Cytadel?
Nie przechodzisz do historii, w Cytadelach to TY tworzysz historię. Chcesz by twój Bohater odnalazł Świętego Graala, czy Mjollnira? Może chcesz stworzyć handlową potęgę, albo reaktywować Rzymskie Cesarstwo? Sam ustalasz sobie cel, a pomoże Ci w tym mechanika Ambicji, która premiuje Cię za wykonywanie zadań, które sam sobie ustalasz przy wsparciu Mistrza Gry. Zaskocz innych graczy swoją przebiegłością, i pokaż, kto jest prawdziwym suwerenem. Bo niezależność można zdobyć siłą, wpływami, informacjami, monetą i magią.
Figury Cytadel
Cytadele są grą, a gdy mówimy o grach, musimy uwzględnić planszę i bierki. O ile planszę już znasz – to średniowieczna Europa podzielona na prowincje, to bierki za pomocą których zdominujesz innych graczy na tej przestrzeni podzielimy na kilka kategorii, tak jak to czyni się przy szachach – przecież to królewska gra, cóż byłoby bardziej adekwatne, prawda?
Figurę Króla reprezentuje stworzony przez Ciebie Bohater. Tak jak w szachach króla nie da się zbić, tak w Cytadelach Bohaterowie nie muszą obawiać się permanentnej śmierci. Ich pokonanie zazwyczaj oznacza odarcie ich ze znacznej części mocy i rabunek ich wyposażenia, co jest dużym uderzeniem w możliwości dalszego działania. Bohaterowie którzy są Władcami mogą zostać pojmani, i jeżeli ich umiejętności nie pozwolą im na wyrwanie się z kajdan, to mogą zostać wykupieni przez możnych swego kraju lub wyzwoleni przez innych Bohaterów.
-Chroń swojego Bohatera, zapewniając mu odpowiednie wsparcie innych Figur. Rozważnie wybieraj wyzwania, którym ma stawić czoła.
-Bohater jest jednak o wiele potężniejszy niż szachowy Król. Niekiedy jego obecność w środku pola walki potrafi zmotywować towarzyszy, a jego umiejętności dziesiątkują oddziały oponentów.
Figury ciężkie, takie jak hetman czy wieża w szachach, odzwierciedlane są w Cytadelach przez Stronników. Są to postacie które są bezpośrednimi współpracownikami twojego Bohatera – mogą dowodzić armiami, zarządzać prowincjami, prowadzić badania, być wysyłanymi w poselstwach i na inne specjalne misje. Niektórzy z nich mogą mieć w sobie krew bohaterów, przez co mogą panować nad magią i mieć inne nadnaturalne zdolności. Stronnicy mogą pojawiać się na skutek wykonywania misji, w bitwach zauważani są wyróżniający się wojownicy, wielu stronników można także podkupić od innych graczy (tu w istocie wpływ ma Lojalność wobec obecnego ich pracodawcy i ich Sympatia względem próbującego przekupstwa), czy też zatrudnić na Giełdzie Stronników – gdzie co otwarcie tury proponowani są graczom nowi Stronnicy do zatrudnienia, i na skutek licytacji można zaproponować im lepsze warunki niż inni gracze są w stanie. Stronnikom należy jednak płacić co turę ustaloną z nimi kwotę, co może być wadą dla samodzielnych bohaterów, którzy nie zbudowali sobie stałego dochodu z włości albo danin.
-Ilość Stronników nie jest limitowana, jednak jeżeli zabraknie Ci pieniędzy na płacenie im, mogą stać się mniej lojalni lub nawet odejść. Władcy potrzebują większej ilości Stronników, gdyż ich interesy zazwyczaj są bardziej rozległe – dlatego dochody państwa ułatwiają zatrudnianie większej ich ilości. Samodzielni Bohaterowie dobierają Stronników ostrożniej i precyzyjniej.
-Stronnicy mogą zostać zabici, chyba że mają w sobie Krew Bohatera.
-Stronników którymi dysponujesz dzielimy na Drużynę i Talię, co opiszemy później.
-Stronnicy podejmują nakazane przez Ciebie działania bez dodatkowego kosztu, jednak możesz przeznaczyć nieco złota czy innych zasobów by zwiększyć ich szanse powodzenia.
Rolę skoczka i gońca, szachowych figur lekkich, pełnią w Cytadelach Agenci. Agenci to specjalne jednostki rekrutowane bez limitu przez Władców lub Bohaterów którzy zbudowali konkretny rodzaj budynku umożliwiającego ich powoływanie. Są to szpiedzy, generałowie, misjonarze, inkwizytorzy, złodzieje czy skrytobójcy. Ich umiejętności w porównaniu do Stronników są wyspecjalizowane – agent skrytobójca zna się jedynie na zabójstwach, podczas gdy Stronnik skrytobójca może być także biegły w innych sprawach. Agenci są Postaciami, czyli tak jak Stronnicy posiadają własne imię i nazwisko, a więc mogą być trenowani w innych umiejętnościach i stać się z czasem Stronnikami – wraz z ich zaletami i wadami, jak na przykład konieczność opłacania co turę.
-Każdy Agent może zastąpić Stronnika – jest to dobra opcja jeżeli brakuje Ci Stronników na załatwienie wszystkich spraw, które chcesz podjąć, lub gdy możesz pozwolić sobie na większe ryzyko w działaniu. Agenci mogą też zostać przydzieleni jako pomocnicy dla Stronników, zwiększając ich efektywność.
-Agenci mogą być zabici, tak jak Stronnicy.
-W przypadku Agentów, ponosisz koszt ich rekrutacji, nie musisz jednak opłacać im żołdu. Podejmowane przez nich działania mają jednak swój koszt.
Pionami są zaś armie – poruszają się po mapie gry w bardziej ograniczony i powolny sposób, a ich skuteczność jest nikła, jeżeli nie towarzyszą im inne figury. Zarówno samodzielny Bohater jak i Władca może rekrutować jednostki wojskowe i je ulepszać, jednak musi pamiętać o ich słabych cechach – armia pozbawiona dowódcy (Bohatera, Stronnika lub Agenta który jest Generałem) nie jest w stanie zająć prowincji, a jej morale jest obniżone i dyscyplina rozluźniona, przez co rozkazy nie zawsze są wykonywane ze stuprocentową skutecznością. Armiom należy płacić żołd poza kosztem rekrutacji, a ich zasięg zależy od dostaw, czyli niemożliwe jest wysłanie armii na drugi koniec planszy bez poniesienia kosztów zapewnienia zaopatrzenia. Więcej o armiach i ich mechanikach znajdziesz w dziale Militaria.
-Skuteczność bojowa Armii polega w dużym stopniu na liczebności. Drużyna Bohatera jest potężna, ale przewaga w ilości nawet słabszych rycerzy sprawia, że może zostać pokonana. Dlatego Bohaterowie powinni pilnować, by poza potężnymi Stronnikami towarzyszyła im doborowa gwardia z wysokiej jakości jednostek. Lub niskiej jakości, jeżeli Bohatera na to nie stać.
-Straty w armii są uzupełniane co turę, jeżeli armia znajduje się na terenie na którym jednostki danego rodzaju mogą być rekrutowane – te straty uzupełniane są bez kosztów.
-Armie zdobywają doświadczenie w trakcie bitew – nawet porażka czegoś uczy.
-Doświadczone armie pod wodzą świetnego taktyka mogą zaważyć na losach państwa. Niedoświadczone armie też mają swoje zastosowanie w zabezpieczaniu szlaków handlowych lub tłumieniu buntów.
Drużyny i Talie
Wspomniano, że Stronników można podzielić na Drużynę i Talię.
Drużyną nazywamy tych Stronników i istoty, które bezpośrednio towarzyszą Bohaterowi. Stanowią oni przybocznych wojowników, wspierających w boju Bohatera. Warto w Drużynie mieć Stronników którzy specjalizują się w orężu różnych typów, bądź Magii. O Istotach wspomniano, ponieważ niektórzy Bohaterowie mogą posiąść władzę nad magiczną istotą (np. Dżinn) i taka istota będzie także wspierała Bohatera w walkach. To samo tyczy się smoków, wiwern, aniołów, diabłów i innych. W Drużynie powinieneś zwracać szczególną uwagę na Lojalność – nic nie sprawi więcej szkód niż zdrajca wśród towarzyszy broni, prawda?
Talia zaś to ogół Stronników, którzy nie muszą towarzyszyć Ci bezpośrednio. To szpiedzy, kupcy, dyplomaci, uczeni, dowódcy, admirałowie, zarządcy. Jak w przypadku gry karcianej, są Talią będącą do twojej dyspozycji, a ich atutami możesz grać niemalże dowolnie. Odpowiednie rozmieszczenie tejże Talii na planszy sprawi, że twoje kluczowe interesy będą odpowiednio zabezpieczone, a wpływy twoich rywali będą musiały zmierzyć się z ciężkimi orzechami do zgryzienia.
Offline
Strony: 1