Cytadele PBF

Forumowa gra strategiczna w quasi-historycznej Europie

Nie jesteś zalogowany na forum.

#1 2023-01-29 23:31:14

Messowy
Administrator
Dołączył: 2023-01-29
Liczba postów: 9
WindowsChrome 108.0.0.0

Podręcznik - Postacie

Postacie i ich podział oraz rola


Postaciami w Cytadelach są:


1.Bohaterowie
2.Stronnicy
3.Agenci


Cechami łączącymi wszystkie postacie jest posiadanie personaliów pozwalających odróżnić postać od innej postaci. W przypadku żołnierzy wchodzących w skład jednostek wojskowych nie dysponujemy taką możliwością, co sprawia że jednostki na potrzeby gry traktujemy jak zbiór identycznych elementów o identycznych statystykach. Postacie mogą być odróżniane, co pozwala im na posiadanie różnorodnych statystyk i umiejętności. Jedynym typem postaci nad którym Gracze mają pełną władzę są Bohaterowie, więc od ich omówienia rozpoczniemy.



Bohaterowie


Rolą Bohatera jest bycie awatarem i głównym reprezentantem poczynań Gracza w świecie Cytadel.



Wymieńmy parę cech Bohaterów, wspólnych dla każdego:


Bohater podlega Kreacji - Gracz tworzy swojego Bohatera, określając jego personalia, wiek, płeć, historię i wydając startowe Punkty Kreacji na jego umiejętności i cechy. Tworzenie Bohatera odbywa się poprzez Zgłoszenie takiej postaci w dziale Zgłoszenia Postaci.


Bohaterowie dysponują Krwią Bohatera - nie ulegają więc mechanizmowi Permanentnej Śmierci, są jedynie nokautowani. Do tematu Nokautu wrócimy później.


Bohaterowie są rdzeniem Drużyny - nie da się stworzyć Drużyny, która nie byłaby dowodzona przez Bohatera.


Bohaterowie mają własne Karty Postaci, które w pełnej formie są prezentowane w prywatnych zakładkach Gracza, który prowadzi swoją rozgrywkę za ich pośrednictwem. W dziale Karty Bohaterów Gracz prezentuje pozostałym uczestnikom Cytadel te wiadomości na temat swojego Bohatera, które uważa za konieczne. Są to informacje o zaletach, wadach, umiejętnościach danego Bohatera, które mogą nakłonić innych Graczy do zlecenia akurat temu Bohaterowi jakichś misji w Gildii Bohaterów.


Bohaterowie poruszają się po mapie świata z najwyższą możliwą prędkością - maksymalnie 10 prowincji/tura.



Stronnicy


Stronnicy, czyli ciężkie figury w Cytadelach, to Postacie które nie podlegają Kreacji - ich pojawienie się jest losowane przez Mistrza Gry. Mają poza Bohaterami najbardziej rozbudowaną Kartę Postaci. Wszystkie Karty Stronników będące w dyspozycji konkretnego Gracza tworzą jego Talię. Im bardziej zróżnicowana i uniwersalna jest Talia Gracza, tym skuteczniejszy będzie on w Cytadelach. Swoją Talię znajdziesz w  temacie "Talia" w swoich Prywatnych Zakładkach Gracza.


Stronnicy są jednym z trzech Elementów Drużyny, poza ewentualnymi Istotami które mogą wchodzić w jej skład. To, których ze swoich Stronników uczynisz bezpośrednimi towarzyszami swego Bohatera w boju, możesz określić w temacie "Ruchy" w swoich Prywatnych Zakładkach Gracza.


Niektórzy ze Stronników mogą dysponować Krwią Bohatera, przez co analogicznie do Bohaterów nie mogą zostać zabici, a jedynie nokautowani. Często dotyczy to Stronników powiązanych z fabułą Cytadel.


Stronnicy poruszają się po mapie świata z jedną z najwyższych prędkości - maksymalnie 8 prowincji na turę.


Karty Stronników mogą być pozyskiwane z:


1.Udziału w wydarzeniach, misjach w Fabule Cytadel;
2.Licytacji Stronników na Giełdzie Stronników;
3.Losowych czynników - wyróżniający się wojownicy twoich wojsk mogą zostać Stronnikami, wysokie inwestycje w badania premiują pojawianie się Stronników Naukowców, a Stronnicy Handlarze często oferują swoje usługi w krajach leżących na szlakach handlowych;
4.Rzuty z zadowolenia - wysokie zadowolenie stanu szlacheckiego i mieszczańskiego w niektórych krajach może powodować pojawianie się Stronników;
5.Treningu Agentów w innych umiejętnościach niż pierwotne, co jest jednak kosztownym procesem;


Do Karty Stronnika przypisany jest koszt jego żołdu na turę. Stronnicy akumulują żołd, więc tworzą własne majątki, i odpowiednio bogaci Stronnicy mogą prowadzić interesy niezależne od Bohatera, lub pomagać mu swymi wpływami, co jest zależne od ich Lojalności i Sympatii. Ewentualnie, pójdą na zasłużoną emeryturę, jak już się dorobią.



Agenci


Agenci, czyli lekkie figury Cytadel, to postacie które podlegają losowaniu w momencie ich rekrutacji. Do ich zrekrutowania potrzebny jest odpowiedni budynek, albo zezwolenie na zrekrutowanie w budynku posiadanym przez innego Gracza. Zezwolenie może zostać udzielone publicznie w ramach układu w Polityce Zagranicznej bądź Gildii Bohaterów, lub tajnie - gdy dwóch graczy porozumie się w tej kwestii, udzielający zezwolenia musi opisać w temacie "Ruchy" takie działanie. Gracz, który zamierza zrekrutować Agenta, musi też w swoich "Ruchach" powołać się na otrzymanie takiego zezwolenia. Jeżeli po weryfikacji przez Mistrza Gry taka informacja znajduje się w obydwu miejscach, rekrutacja dojdzie do skutku.


Agenci dzielą się na Klasy, od których zależy ich wiodąca umiejętność - poziom pozostałych umiejętności jest ukryty, dopóki Agent z nich nie skorzysta. W praktyce daje to szansę na to, że zrekrutowany Kupiec jest jednocześnie świetnym dyplomatą, jednak nigdy nie realizował się w negocjacjach politycznych.


Klasy Agentów dostępne od początku rozgrywki to:


1.Dowódca - wiodącą umiejętnością jest Dowodzenie;
2.Kupiec - wiodącą umiejętnością są Umiejętności Handlowe;
3.Szpieg - wiodącą umiejętnością jest Szpiegostwo;
4.Skrytobójca - wiodącą umiejętnością jest Skrytobójstwo;
5.Złodziej - wiodącą umiejętnością jest Złodziejstwo;
6.Admirał - wiodącą umiejętnością jest Dowodzenie Flotą;
7.Dyplomata - wiodącą umiejętnością jest Dyplomacja;


Agenci nie mogą być elementem Drużyny, jednak dysponują ukrytymi zdolnościami bojowymi, które ulegają odsłonięciu gdy Agent stawi czoła przeciwnikowi w walce, i przeżyje taką konfrontację. Ponadto, Agent nie może mieć Krwi Bohatera.



Statystyki Postaci



Postacie w zależności od swego typu dysponują różnymi zestawami określających je wartości, jednakże najbardziej podstawowe są dla nich wspólne. Należy szybko omówić rolę tych statystyk w trakcie gry.


Wiek - Postacie młode są często bardziej skłonne do ryzykownych zachowań, charakteryzują się brawurą i częstą niesubordynacją. W porównaniu do starszych Postaci są jednak także silniejsze i bardziej wytrzymałe, i szybciej zdobywają doświadczenie.


Pochodzenie - Każda Postać ma prowincję z której pochodzi. Jest to prowincja w której jej działania są najskuteczniejsze, i jednocześnie określająca kulturę w której wychowywał się Stronnik czy Agent.


Lojalność - Główny współczynnik wpływający na szanse na przekupienie danej Postaci i jej posłuszeństwo. Stronnikom możesz podnosić uposażenie, oddawać cenne przedmioty, obsypywać ich złotem, nadawać im tytuły i ważne funkcje - i co najważniejsze, spełniać ich ambicje. Lojalność Agentów rośnie głównie kiedy zadania przez nich wykonywane mają dostrzegalny przez nich samych sens, jeżeli pomagają lojalnym Tobie Stronnikom, oraz kiedy nie wysyłasz innych Agentów na samobójcze misje.


Języki - tutaj znajdziesz listę języków z opisem, jak dobrze Postać się nimi posługuje. Możesz oczekiwać, że większość Stronników bez większych problemów będzie posługiwać się Łaciną, jednak w przypadku lokalnie rekrutowanych Agentów może istnieć konieczność wcześniejszego ich przeszkolenia, by dogadywali się z zagranicznymi Stronnikami.


Wiara - każdy Stronnik i Agent ma również swoje wyznanie, a tej informacji towarzyszy stopień pobożności. Pamiętaj, że wiara często określa zasady moralne, i bogobojne Postacie mogą oprotestowywać twoje działania, jeżeli są one na granicy przyzwoitości. Oczywiście, takich Stronników warto odsunąć do innych zadań, i zwyczajnie nie wtajemniczać ich w mroczne plany - o ile nie dowiedzą się o nich od zaprzyjaźnionych Postaci, będziesz bezpieczny.


Sympatie i Antypatie - Postacie współpracując, nawiązują pomiędzy sobą relacje. Stronnik który odszedł ze służby przez zaległości w żołdzie, nadal może utrzymywać przyjacielskie relacje ze współpracownikami dawnego pracodawcy. Częste bywają również rywalizacje, albo nienawiść wywołana różnicą poglądów. Zwracaj uwagę na Sympatie i Antypatie zatrudnianych Stronników, a także dobieraj Agentów do pomocy Stronnikom, do których nie czują oni wrogości. Nie chcesz przecież, by personalne konflikty zburzyły misternie budowany plan, prawda?


Inne - kategoria, dzięki której dowiesz się o szczegółach dotyczących danej Postaci. Znajdziesz tu jej plany i ambicje, to czy dysponuje rodziną bądź majątkiem, wpływami w konkretnych miejscach i kręgach, oraz elementów jej historii.



Umiejętności Postaci



Każda z umiejętności które Postać może posiadać jest stopniowana. Jej poziom określany jest słownie, aby mimo wielu elementów Cytadel które można policzyć, rozgrywka wciąż mogła stanowić wyzwanie dla Graczy. Na Karcie Postaci zobaczysz poziomy rozwoju umiejętności, w których Postać poczyniła jakiekolwiek postępy (nie będziemy wypisywać wszystkich umiejętności, na których dana Postać się zwyczajnie nie zna) - wyjątkiem są Agenci, dla których poziomy umiejętności innych niż wiodąca będą ukryte do czasu pierwszego ich użycia.


Podczas Kreacji Bohatera otrzymujesz na start 30 Punktów Kreacji. Tworząc Zgłoszenie Bohatera, wybierz umiejętności z poniższej listy, i określ ile punktów przeznaczysz na każdą z nich. Istnieją progi tych punktów, po których przeznaczeniu Postać osiągnie wyższy poziom umiejętności. Jeżeli podczas Zgłaszania Bohatera Mistrz Gry uzna historię lub opis za wystarczająco jakościowy, może przydzielić możliwość wydania dodatkowych 10 Punktów Kreacji.


Każda postać może rozwijać swoje umiejętności także przez naukę z ksiąg, naukę od innych Postaci, oraz poprzez korzystanie z tychże umiejętności w trakcie gry. Zwróć uwagę, że im więcej różnorodnych zadań wyznaczysz swoim Postaciom, tym wolniejszy będzie rozwój umiejętności, których Postać używa. Kupiec wykonujący jednocześnie zadania szpiega i dyplomaty, będzie wolno rozwijał aż trzy umiejętności, zamiast szybko awansować w jednej konkretnej. Bohaterowie doskonalą swoje umiejętności najszybciej, Agenci najwolniej, zaś Stronnicy są pomiędzy tymi dwiema skrajnościami.


Istnieją umiejętności, które nie zostały wymienione w poniższym spisie. Oznacza to, że nie są możliwe do nabycia od samego początku rozgrywki, i odblokowywane mogą być przez postęp fabuły, wykonywanie misji, odnajdowanie artefaktów i ksiąg oraz nauczycieli. Od kreatywności w "Ruchach" Gracz może uzyskać unikalne umiejętności dla swoich Postaci, w zależności od decyzji Mistrza Gry.



UMIEJĘTNOŚCI MILITARNE


Dowodzenie - Postać o wysokim Dowodzeniu jest w stanie zapanować nad dyscypliną większych jednostek wojskowych oraz pozytywnie wpłynąć na ich morale.


Taktyka bitewna - Postać o wysokiej Taktyce Bitewnej nadaje dowodzonym jednostkom wojskowym wyższe premie podczas walnej bitwy, odsieczy oraz desantów.


Taktyka oblężnicza - Postać o wysokiej Taktyce Oblężniczej nadaje dowodzonym jednostkom wojskowym wyższe premie podczas oblegania i szturmowania fortyfikacji, oraz prowadząc obronę oblężonego garnizonu i w przeprowadzanych wypadach.


Przywództwo - istotna dla Bohaterów umiejętność, pozwalająca dołączyć do Drużyny większą liczbę Postaci i Istot. Jeżeli Przywództwo jest zbyt niskie w stosunku do liczebności Drużyny, skuteczność bojowa jej członków zostaje obniżona.


Dowodzenie Flotą - Postać o wysokim Dowodzeniu Flotą jest w stanie zapanować nad dyscypliną oraz pozytywnie wpływać na morale większej ilości marynarzy i okrętów.


Taktyka Morska - Postać o wysokiej Taktyce Morskiej nadaje dowodzonym flotom i bądź statkowi wyższe premie w trakcie bitew morskich, blokad portów oraz przeprowadzania desantów.






UMIEJĘTNOŚCI EKONOMICZNE


Umiejętności Handlowe - Postać o wysokich Umiejętnościach Handlowych jest skuteczniejsza w działaniu w prowincjach, na Szlakach Handlowych oraz w Centrach Handlu. Przypisana do Floty Handlowej jako jej dowódca, nadaje jej dodatkowe premie.


Poborca Podatkowy - Postać może zostać przypisana do prowincji jako lokalny Poborca Podatkowy, zwiększając dochód z Podatków.


Zarządzanie - Postać może zostać przypisana do prowincji jako jej zarządca, nadając premię do szybkości rozwoju prowincji.


Budowniczy - Postać może pozytywnie wpływać na rozwój infrastruktury w prowincji, co ma przełożenie na ilość produkowanych towarów i zyski z produkcji.



UMIEJĘTNOŚCI DYPLOMATYCZNE


Dyplomacja - Postać o wysokiej Dyplomacji skuteczniej poprawia opinię o Tobie lub twoim kraju na innych terytoriach. Jest w stanie efektywniej nadawać usprawiedliwienia twoim działaniom, podnosząc twoją reputację. Akcje dyplomatyczne w stosunku do terytoriów niezależnych mają większą szansę powodzenia.


Negocjacje - Postacie o wysokich Negocjacjach są w stanie zaoszczędzić część złota powierzanego im dla wykonywania pewnych działań, które wymagają zapłaty osobom trzecim.


Fałszowanie dokumentów - Postacie mogą fałszować dokumenty z tym wyższą skutecznością, im wyższa będzie ta umiejętność.


Dyplomatyka - Postacie o wysokiej Dyplomatyce mają większą szansę na rozpoznanie sfałszowanego dokumentu.


Sfragistyka - Postacie znające się na Sfragistyce są ekspertami w temacie pieczęci - potrafią je rozpoznawać, wytwarzać i kopiować.


UMIEJĘTNOŚCI MAGICZNE


Wiedza o Artefaktach - im wyższa Wiedza o Artefaktach, tym większa szansa na identyfikację tego rodzaju przedmiotów i znajomość ich wykorzystania przez Postać.


Posługiwanie się Artefaktami - im wyższe Posługiwanie się Artefaktami, tym większą skuteczność posiada Postać w używaniu magicznych przedmiotów.

Offline

Użytkowników czytających ten temat: 0, gości: 1
[Bot] ClaudeBot

Stopka

Forum oparte na FluxBB

Darmowe Forum
- faziiitsxd - friko - neszpania - speedwaymenadzer19thelukcraft